Teodora Bighiu, Managing Partner & Head of Marketing, AUTO BIG: Tendințe în sectorul auto – 2023

Teodora Bighiu, Managing Partner & Head of Marketing, AUTO BIG: Tendințe în sectorul auto – 2023

Ultimii doi ani au adus schimbări semnificative pe piața globală auto, generate de contextul internațional al pandemiei de coronavirus și de conflictul ruso-ucrainean, și implicit, de blocajul lanțurilor de aprovizionare din China și Ucraina. Astfel, s-au înregistrat următoarele efecte negative: un deficit considerabil de cip-uri pentru semiconductori, o pierdere de 100 milioane de euro și o scădere de producție de circa 18 milioane de vehicule la nivel internațional.

Uitându-ne la tendințele lui 2023 din sectorul auto, una dintre cele mai evidente perspective de creștere o reprezintă interesul menținut crescut pentru modelele electrice, din punct de vedere al strategiilor de companie, proiectelor guvernamentale, producției, dar și al cererii din partea publicului larg. Ce a contribuit cel mai mult la un astfel de răspuns?

În primul rând, conform unui studiu McKinsey & Company publicat în mai 2022, din 2010 până în 2022, s-au investit în jur de 115 de miliarde de dolari în dezvoltarea sectorului de vehicule electrice de către producători de autovehicule (OEM-uri) și start-up-uri laolaltă. În al doilea rând, Parlamentul European a aprobat recent planul prin care interzice vânzarea mașinilor noi cu motor termic, inclusiv cele hibrid, începând cu 2035. În al treilea rând, în ceea ce privește piața locală, românii au beneficiat de subvenții pentru vehiculele electrificate și de o gamă din ce în ce mai largă de modele lansate și promovate de producători. Drept urmare, cota de piață a acestora a ajuns la 21.7% (dintre care 9.1% a celor pur electrice).

Pe lângă tendința de electrificare în orașele mari, piața românească păstrează tendința din ultimii 10 – 15 ani, în sensul în care majoritatea caută să cumpere mașini de imagine, cât mai noi, cu care să atragă privirile. De aici, însă, vine și marea provocare a dealerilor, întrucât este dificil să importăm automobile la prețuri bune, în condițiile în care Europa se confruntă cu o paletă restrânsă de mașini, determinând o creștere exponențială a prețurilor atât pentru vehicule noi, cât și pentru cele rulate.

O altă tendință pe care o văd ‘de la firul ierbii’, din poziția dealership-ului de mașini noi și puțin rulate de la Auto Big, este creșterea vânzărilor digitale. Ce înseamnă asta, de fapt? Clienții își doresc un proces de achiziție rapid, în care să piardă cât mai puține resurse de timp, să fie ușor accesibil și, bineînțeles, transparent în ofertă și mod de lucru; aspecte pe care le considerăm standardele industriei și le integrăm în fiecare interacțiune avută. Alți factori care contribuie la susținerea unui trend ascendent în vânzările digitale sunt standardizarea activităților prin proceduri operaționale, crearea unui sistem de comenzi și de management al relațiilor cu clienții foarte bine pus la punct și automatizarea task-urilor repetitive.

Pe de altă parte, deși căutările preliminare și începutul procesului de achiziție se desfășoară online, elementul uman rămâne un pilon important în vânzările auto. Astfel, în piața mașinilor second hand, cumpărătorii au așteptările pe care le au și de la reprezentanțe; cu alte cuvinte, se uită la calitate, la franchețe și vor să primească o experiență de client ce aduce nu doar plus valoare procesului de vânzare, cât mai ales, personalizarea ofertei după nevoile individuale. Așadar, un element important rămâne investiția în echipele de vânzări și crearea unui spațiu de muncă prietenos și deschis dezvoltării, pentru că oamenii cumpără, în final, de la alți oameni cu care rezonează.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp